Blog

In 5 stappen een succesvolle webshop in Frankrijk

Heeft u al een Franse webshop of wilt u uw Nederlandse webshop laten overzetten? Let op de vijf belangrijkste ingrediënten, en u bent al halverwege het succes!

1 – Kies voor een .fr domeinnaam
Wilt u bovenaan de Franse Google staan, gebruik dan een .fr domeinnaam. Met zo’n landspecifieke extensie weet Google precies voor wie de website bedoeld is. Kijk maar naar de meeste grote Nederlandse bedrijven die actief zijn in Frankrijk als HEMA, Philips of Unilever.

2 – Bekijk uw producten kritisch
Lenen al uw producten zich voor de Franse markt? Zijn ze goed te verzenden, moet u telkens afreizen voor bepaalde diensten? Onderzoek ook het plaatselijke aanbod en de prijzen, en neem vooral een kijkje bij de concurrentie. Zo krijgt u in beeld waaruit uw kernassortiment in Frankrijk moet bestaan.

3 – Localiseer uw webshop
Met de Engelse taal redt u het niet in Frankrijk. Fransen blinken namelijk niet uit in het Engels en over aangeboden producten lezen ze echt het liefst in het Frans. Wilt u hun vertrouwen winnen en hen overhalen om klant bij u te worden? Laat uw teksten schrijven door een native speaker die niet alleen vertaalt, maar ook verstand heeft van de culturele verschillen tussen Nederland en Frankrijk. Dit zogeheten localiseren helpt u om de conversie enorm te verhogen.

4 – Service, service en nog eens service
Voor succes in Frankrijk is er vaak méér service nodig. Fransen zijn gewend aan een hoog serviceniveau en verwachten minimaal hetzelfde van buitenlandse aanbieders. Bovendien houden ze niet van verrassingen. Zorg dus voor logistieke processen die een snelle en vooral kwalitatieve hoogstaande levering garanderen. Laat zien hoe u met klachten omgaat en biedt uw Franse klanten altijd de mogelijkheid in het Frans met u te communiceren, telefonisch of per e-mail.

5 – Toon interesse voor land en cultuur
Eenmaal veroverd zijn de meeste Franse klanten zeer trouw. Blijf daarvoor vooral regelmatig werken aan de relatie, en toon uw interesse in land en cultuur. Laat zien dat u weet hoe het hoort: blijf altijd hoffelijk en gebruik de vous-vorm (u). Breng uw Nederlandse expertise, betrouwbaarheid of creativiteit naar voren – maar zonder opdringerig te zijn. Speel in op Franse evenementen en feestdagen bij uw marketing, en durf uw producten met typisch Franse zaken te associëren. Zo trekt u meteen de aandacht van Franse prospects!

Schermafbeelding 2016-04-19 om 14.14.17Twijfelt u nog over andere zaken rond de juiste Franse uitstraling? Laurrence helpt u graag op weg. Neem contact met ons op.

Geplaatst in bedrijven, marketing, tekstschrijven